אקטואליהכלכלה
פופולרי

כיצד כלכלת העולם מושפעת מנגיף הקורונה?

חוסר הוודאות בעולם בעקבות המגפה שהתפשטה תוך מספר חודשים ברחבי הגלובוס, נתן את אותותיו כבר היום בתחום הכלכלי. אנו עדים לשילוב של מספר גורמים במקביל, החל מסגירת הגבולות בין המדינות, ההוראות להישאר בבתים, סגירת מוסדות החינוך והצורך לפצות את אזרחי המדינות והחברות הגדולות בניסיון למנוע משבר כלכלי חריף יותר. ננסה לגלות כיצד כלכלת העולם מושפעת כיום ממגפת הקורונה, ומתי אנו עשויים להתחיל לראות את ההתאוששות?

הראשונות לסבול – חברות התעופה

הראשונות שחשו במשבר העולמי היו חברות התעופה. הגבולות נסגרו במדינה אחר מדינה. בתחילה היו אלה הטיסות מסין ולאחר מכן מאירופה. חברות התעופה שהפעילו טיסות לישראל, הופתעו לגלות כי אנו סוגרים את עצמנו לעולם, למרות ההפסד הכספי העצום, וההשפעה הרת הגורל לתיירות לצד האתגרים הדיפלומטיים הכרוכים בכך. אחרינו התחילו גם מדינות נוספות לבצע את אותה פעולה. העלות של שינויים אלה הגיעה עד כה למאות מיליארדי דולרים וההספד הכספי ממשיך. ההשפעה היא גם על מגוון עסקים קטנים השותפים לתחום כמו: סוכנויות נסיעות, נהגי מוניות, משכירי דירות Airbnb ועוד עסקים שהרוויחו משוק התעופה.

תחום ההסעדה והבילוי

עם תחילת הסגר במדינות שונות גילו המסעדות ומקומות הבילוי כי כמות המבלים מתחילה לצנוח. מסעדות שהשכילו להמשיך להפעיל שירותי משלוחים טלפוניים, והזמנות באמצעות האינטרנט הצליחו לשרוד. מסעדות אחרות, ברחבי העולם, נאלצו לפטר את עובדיהם או להוציאם לחל"ת, ולהפסיק את הפעילות כמעט באופן מוחלט. ההפסד הכספי גם בתחום זה מוערך במאות מיליארדי דולרים. משבר שוק התעופה וקריסת תחום התיירות, השפיעה כמובן על תחום המלונאות המעסיק מיליוני אנשים ברחבי העולם. אנו רואים השפעה הן על תאגידים גדולים בתחום והן על בעלי עסקים קטנים.

הבורסה קרסה

חוסר הוודאות הוביל לירידה חדה בשערי הבורסות המובילות בעולם. ראינו את הצניחה החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי של שנות ה-30 במאה שעברה. נכון לכתיבת שורות אלה, הנפילה מתחילת שנת 2020 עמדה על יותר מ-23%. עליה זמנית שהתרחשה לאחר חזונו של הנשיא טראמפ לפתוח את השווקים עד חג הפסחא, לא הצליחה להחזיר את הבורסה ליציבות. ככל הנראה אנו רק בהתחלת התהליך, ועוד נראה את התנודות הללו בשווקים נוספים בעולם.

תחום הדיור

למגפת הקורונה אספקט נוסף שעשוי להשפיע בצורה מהותית על שוק הדיור. בארה"ב, למשל, התקבלה החלטה שלא לפנות דיירים שאינם משלמים שכר דירה. במקביל, הבנקים למשכנתאות התבקשו להמתין מעט עם התשלומים, ולא להתחיל הליך עיקול כנגד בעלי נכסים שאינם משלמים. נכון, הממשל האמריקאי צפוי להפקיד לקראת סוף אפריל, סכום כספי לכל אזרח המשתכר בפחות מ-200,000 דולרים לשנה. אך, סכום זה נועד לממן מחייה בסיסית כמו מזון, ואינו מיועד בהכרח לתשלום הדירה. בנוסף, יתכן ויהיה מדובר במענק חד פעמי שיכול רק לעכב את המשבר אך לא למנוע אותו.

אבטלה

כל התחומים הללו השפיעו על מצב האבטלה בעולם. מנתונים כלכלה יציבים יחסית המדינות מציגות כיום שיעור אבטלה גבוה. אחד מבכירי הבנק הפדרלי צופה כי האבטלה תגיע ל-32%. אחד מכל שלושה אמריקאים עשוי למצוא את עצמו ללא עבודה. בישראל, אנו עדים לנתונים דומים ללא הגב הכלכלי כמו זה שמציע הממשל האמריקאי, המזרים כספים לשווקים השונים. עם קופות ריקות (לאחר שלוש מערכות בחירות יקרות בישראל), ומערכת בריאות ללא תקצוב מספיק (עוד לפני ששמענו על וירוס הקורונה), נראה שהעתיד הקרוב עומד להיות מאתגר מאד בתחום הכלכלי. מצד שני, אם עברנו את משבר 2008, נעבור גם את זה.

(tags)
העלה עוד

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

Back to top button