חיות מחמד
פופולרי

חושבים לאמץ לברדור? קצת היסטוריה וטיפים למגדלים

אם חשבתם לאחרונה לאמץ כלב למשפחה, הלברדור הוא אחת האפשרויות הטובות ביותר. הוא ידידותי מאד, נוח לאילוף ואוהב מאד לשחק. אם יש לכם כלבים נוספים בבית, בדרך כלל הוא יהיה ידידותי מאד גם כלפיהם. הוא מסתדר גם עם חתולים, אך היות והוא בעל מזג פעיל ואוהב לשחק, החתול עשוי לקבל את המחוות הללו כמאיימות ועשוי להימנע להתקרב אליו. הלברדור בעל אינטליגנציה גבוהה ולומד בקלות טריקים חדשים. לא בכדי, הפך לכלב הפופולרי ביותר בעולם. במאמר זה תגלו את ההיסטוריה המרתקת של הלברדור ותקבלו מספר טיפים לגידולו.

ההיסטוריה של הלברדור

מקורו של כלב הלברדור בגזע דומה שהתפתח במאה ה-18 במחוז הבריטי באי "ניופאונדלנד". סמוך לאותו המקום במזרח קנדה, נמצא חצי האי "לברדור", שמשם ירש הזן החדש שהתפתח את שמו. הראשונה לגלות את הלברדור הייתה אנגליה, אליה הגיעו המינים הראשונים של כלבי הלברדור ממחוז זה שהפך לימים לחלק מקנדה.

הכלב הגיע עם המהגרים לאנגליה לא רק כחיית מחמד אלא היה נועד לעזור בדייג ובציד. הזן הפעיל והחכם עזר לדייגים למשוך רשתות ולצוד דגים שנפלו מסירות. בשלב זה הם כינו אותו "ניו פאונדלנד" קטן. הוא הסיבה שהוא סייע בדייג הייתה היותו כלב צייד מטבעו. לאחר מכן, כשהגיעו לאנגליה עוד כמה פרטים מאותו הזן, הם התחבבו על התושבים בזכות אופיים הנוח. עד היום הלברדור רטריבר הינו אחד הגזעים הפופולריים ביותר בקנדה ובישראל, וניתן למצוא אותם במספר גוונים עיקריים:  צהוב, שחור, חום וכסוף.

שחור זה המקור?

יש הטוענים  כי הלברדור הראשון בתחילת המאה ה-19 היה כנראה שחור, ומכאן אחת משלוש גרסאות למקור השם לברדור. אחת מהן היא כי הכלבים הראשונים היו שחורים כמו אבן הפחם המכונה "לברדוריט". הגרסה השנייה לבחירה בשם היא תרגומו לספרדית. בשפה זו המילה "לברדור" פירושה: "איכר המעבד את אדמתו". יתכן כי ניתן לייחס זאת לכלב הנאמן המתייחס ברצינות כה רבה לעבודתו. הסברה השלישית טוענת שמקור השם לברדור נובע ממיקומה של "ניופאונדלנד" לצד האי "לברדור" ולכן שני מיני הכלבים הדומים כל כך בצורתם, זכו לשמות של שני איים הקרובים זה לזה משם הגיעו.

מבנה גופם של הכלבים מעניק להם את היכולות המיוחדות. הם חכמים וחזקים, בעלי חזה רחב וירכיים חזקות בדרך כלל הם יהיו בעלי פרווה קצרה. גובה אידאלי לזכר 57-62 ס"מ ואילו הנקבה 55-60 ס"מ. משקל הזכר 57-62 ק"ג והנקבה 55-60 ק"ג.

הזן השחור של הלברדור הוא שרירי יותר מהזנים האחרים, מתאפיין בפרווה קצרה יותר ובעל פנים מעט סמכותיות יותר ממקבילו הבהיר יותר. בטנם של הלברדורים השחורים הגזעיים מעוטרת בפלומה לבנה.

לברדור שוקולד

ללברדור חום כהה גוונים רבים – שוקולד כהה ועד בהיר. כדאי לדעת בכלל כי בארה"ב למשל, ללברדור שלושה או ארבעה צבעים ועשרות רבות של תתי גוונים, ביניהם לברדור לבן עם גוון כסוף, כאשר ארגונים שונים בארצות שנויים במחלוקת האם גם הכסף נכלל כגוון נפרד.

כפי שציינו הלברדורים הראשונים היו שחורים בשל הדומיננטיות של הגן השחור. אך גוונים אחרים היו עתידיים להתפתח. לאורך השנים, כאשר הכלבים התרבו במסה גדולה, הופיעו גוונים נוספים בזכות גנים נסתרים (רצסיביים). כאשר זווגו מינים שחורים עם גן "נסתר" חום, החלו להופיע מינים רבים יותר בגווני שוקולד. עם השנים, זווגו בכוונה מינים עם גוונים בהירים יותר בינם לבין עצמם, וכך גדלה אוכלוסיית הלברדורים בעלי גווני השוקולד והגוונים הבהירים יותר.

לברדור זהוב

אחד מהמינים הנפוצים ביותר ככלבי בית בישראל הוא הלברדור הזהוב. שיערו הארוך המתבדר ברוח, פרוותו הרכה ומזגו הטוב, הפכו אותו לאחד מהכלבים האהובים ביותר על משפחות. לצד היתרונות הרבים שלו, חשוב לזכור, כי בניגוד למינים הכהים יותר ששיערם קצר, בקיץ המינים הבהירים נוטים להשיר כמות גדולה יותר של שיער.

האם גוון הלברדור מעיד על הבדל באופי או ביכולותיו של הכלב?

רבים תוהים אם ישנם הבדלים באופי הכלבים השונים זה מזה בצבעם. יש המאמינים שהלברדור השחור מתאים יותר למטרות שמירה, צבא, גילוי סמים וחומרי נפץ וכן פעולות נוספות במסגרת השירות במשטרה. חלק מאוהבי הזן יתעקשו שלברדור זהוב מתאים יותר ככלב נחייה. חלקם יטען  שכלב בגוון החום הוא ילדותי ומתאים לילדיהם.  בפועל, האמת היא שכל אחד מהגוונים מתאים להרבה תפקידים ואין באמת הבדל ביניהם.

מה כדאי לדעת כשמחנכים לברדור צעיר?

בדומה לילד קטן, גם הלברדור אוהב להכניס לפיו כמעט כל דבר ולנגוס בו. לכן, חשוב לחנך אותו כבר בעודו גור, שלא להכניס לפה חפצים שעשויים לסכן אותו. מאלפים רבים ממליצים ללמד אותו פקודה כמו "פוי" או "לא" כאשר הוא אוסף בפיו חפץ שאינו אמור לשחק בו. סביר להניח כי הסיבה להתנהגות זו נובעת מיכולות הציד המופלאות של אבות אבותיו שעסקו בדייג וציד, כלבים אלה אוספים בפיהם את הציד ומביאים אותו לבעליהם. לכן לשמם נוספה המילה "רטריבר" או בתרגום מלועזית "מביא".

טיפוח וטיפול

בדרך כלל מספיק לסרק את הלברדור פעם פעמיים בשבוע. בפרווה שלו יש לטפל פעם בשבוע בימים כתיקונם, אך בתקופות הנשירה יש לטפל פעמיים שלוש בשבוע. אם הכלב התפלש בלכלוך, יש להתיז עליו מים ולייבשו בעזרת מגבת ובתשומת לב לאוזניו. ואם באוזניו עסקינן, אז אסור לשכוח לבדוק אותם היטב. זאת משום שהצורה המסוימת שלהם מעודדת הצטברות לכלוך ויש לנקותם. את הציפורניים רצוי לא לשכוח לקצר פעם בשבוע וחצי.

משום שהם אוהבי תנועה, המבוגרים ביניהם חייבים לטייל הרבה זמן, בעוד הגורים רוצים לשחק במשך היום כולו. כתבה בארה"ב תעדה כי יום אחד אשה הבחינה מאחורי הבית שלה בחתלתול נטוש ומיילל. היא אספה אותו לביתה כדי לטפל בו. הלברדור שלה לקח את החתלתול לחסותו וטיפל בו זמן ממושך.

מה צריכה לדעת משפחה המעוניינת לאמץ לברדור?

הלברדור הוא בעל אופי מעורר קנאה. הוא חכם, נינוח, אוהב לשחק, קל לאימון, מפיק הנאה רבה מתקופת האימון ובכל כוחו ומאודו משדר שהוא מנסה לרצות אתכם. מי יכול למצוא מגרעות באופי חיובי שכזה? הלברדור מוצא בקלות חברים בין אנשים וחיות, למעט ציפורים אותן הוא אוהב לצוד. יש גם מקרים יוצאי דופן. כמו הסרטון המפורסם של אמא ברווזה שאחריה שיירת ברווזונים ואחריהם הלברדור. זן זה ניחן ברגישות גבוהה למצבי הרוח של בני אדם ויודע להתאים עצמו אל בני המשפחה. כלבים אלה הם בעלי תועלת בבית כאשר מאלפים אותם להביא חפצים, להדליק ולכבות חשמל, לסגור ולפתח דלתות ללחוץ על לחצן מצוקה. אכן, החיים במחיצתם מלאים בפעילות והנאה.

גורים

אין דבר  ממיס לבבות יותר ממבט של גור לברדור, הגור במשקל כבד יחסית לשאר הגורים, ובעל תיאבון לא קטן שצריך לספק לו את המזון המתאים ביותר, משום שהוא זקוק לחלבונים רבים ומשום שהוא גודל מהר מאד. בעיה אחרת בקשר למזון זה היא שיש לתת לו אותו בכמות הנכונה, ולהתעלם ממבטו הכובש שמנסה לגרום לכם לתת לו מעבר לכמות המומלצת. מה צריך לגור החדש שמגיע הביתה? לא הרבה. בסך הכל יספיקו לו מיטת כלב או כרית, קערת מים, קערת אוכל. אהבה מצידכם תזכה אתכם בהמון אהבה חזרה. לכשיגדל, אם אתם מגדלים אותו בדירה, מומלץ לטייל איתו הרבה בחוץ ,כדי שיוכל להוציא את המרץ הרב שבו ניחן.

תזונה

כל כלב זקוק למזון טוב וברור שכל גור זקוק לכך, אך גור לברדור במיוחד. למרות גודלו היחסי לעומת גורים אחרים, תקופת היותו גור ממושכת יותר, והוא תלוי במזון עם חלבון טוב, כדי לצמוח לכלב חזק ובריא.(פורסם ב magazine of nutrition 2004). מגזין זה השווה בין גורי טוי, כלבים קטנים, כלבים בינוניים וגורי כלבים גדולים. כלבים אלה הגיעו לבגרות שהתבטאה במשקל הסופי בערך בגיל 9.5 חודשים. לעומת זאת גורי הכלבים הגדולים הגיעו לבגרות במשקלם בין 10.5 חודשים ועד גיל 16 חודשים בערך.

חשוב לדעת כי גור כלב שהתרגל לסוג מסוים של מזון, אפילו לא בריא, קשה מאד להעבירו לסוג אחר של מזון, ומכאן חשיבות הבדיקה של מזון הגור. אז אם אתם מאכילים את כלבכם מזון יבש, רטוב, בייתי או מעורב, חשוב לבדוק את טיב האוכל כדי לשמור שיהיה לכם כלב בריא לאורך זמן. דבר זה יחסוך לכם עוגמת נפש, רגשי אשם לצד הוצאות רבות. לכן, מומלץ להתייעץ עם הווטרינר שלך לגבי מזון הכלב. זכרו, כי לגזע זה יש נטייה להעלות במשקל אם לא מזינים אותו בסוג האוכל הנכון. את כמות המזון המתאימה לכלב מומלץ להתאים על פי משקלו. כלבים מבוגרים או פחות פעילים, יזקקו לכות מזון קטנה יותר או למזון בגרסה המותאמת לכלבים "קשישים" כדי למנוע משקל עודף.

לסיכום, לברדור הוא חבר נפלא לבית ומתאים לכל המשפחה. אין זה משנה באיזה צבע תבחרו הוא ישמח לשבת לרגליכם, לטייל עמכם בפארק ולעבור איתכם כל תקופה. הוא פעיל מאד ויכול להוות חבר אמת לילדים ופרטנר לכל המשפחה. הוא מתאים לאחר אילוף, גם ככלב נחייה או ככלב שמירה, ומשמש גם את גופי הבטחון בישראל במשימות הדורשות אינטליגנציה רבה.

(tags)
העלה עוד

כתיבת תגובה

Back to top button