אינטרנט
פופולרי

פודקאסט: מהו וכיצד ניתן להרוויח ממנו?

כיום נוצר סוג חדש של אמצעי בידור במקום הרדיו, בין אם אנו מבלים זמן ממושך ברכב בזמן הנסיעה ואיננו משתמשים בטלפון הנייד או בין אם אנו יוצאים להליכה, ריצה או יושבים בעבודה במשך שעות, רבים מעדיפים להאזין לתוכניות שנוצרו על ידי מומחים בנושאים שונים. תוכניות אלה, המוקלטות מראש או משודרות ברשת בשידור חי מכונות "פודקסט". אפילו האקדמיה ללשון העברית לא יכלה להתעלם מהתופעה וכעת יש למונח גם שם עברי: הֶסְכֵּת. ההאזנה לתוכניות הללו בדרך כלל תהיה בחינם, כאשר מודל הרווח מההסכתים מבוסס על פרסומות. חלק מהפודקסטים צברו מוניטין רב וכעת מוצעים גם בתשלום. במאמר זה תגלו כיצד יוצרים פודקסט, איך ניתן להרוויח ממנו כסף ואיך ניתן למנף את הפודקסט למיתוג ולפרסום.

איך יוצרים פודקאסט?

בדרך כלל מאזינים נוטים להקשיב לפודקסטים הקשורים לתחום התעניינות מסוים. למשל, אפשר להאזין לפודקסטים העוסקים בסגנון מוזיקלי כלשהו, במתכונים והדרכות בישול, בפודקסטים העוסקים ברכישת נדל"ן, השקעות בבורסה, פיננסים, נושאים משפטיים, תוכניות טלוויזיה ועוד. חלקם עוסקים בפוליטיקה מקומית או עולמית ואחרים מסייעים למאזינים להעביר את זמנם בתוכניות בידור משעשעות בסגנון סטנדאפ. אם הנושא מרתק מספיק רבים מהמאזינים ישמחו לשלם על התכנים שלהם הם מאזינים. לכן, השלב הראשון ביצירת פודקסט יהיה בחירת הנושא הראשי שבו יעסוק. רצוי לבחור בנושא הקרוב לליבכם או נושא שבו יש לכם ידע רב כמו תחום העיסוק שלכם או תחביב אהוב.

לאחר שבחרתם את הנושא המבוקש, תוכלו להכין פרקים שונים שבהם יעסוק כל פודקאסט. רצוי לשלב מספר נושאים בכל שידור כדי להפוך אותו למעניין יותר. יש המשתמשים בפורמט של שיחה ומקליטים את הפודקסט בצורה של ראיונות מקצועיים, שבהם משתתפים אנשי מקצוע בתחום. למשל, אם עורכים פודקסט בנושאים כלכליים ניתן לראיין רואי חשבון, מומחי כלכלת המשפחה, ברוקרים ואפילו מנהלי בנקים, שיכולים לשתף את הניסיון והידע שלהם במהלך כל שידור.

בדרך כלל רצוי להקליט מספר שידורים שונים, לפני שמתחילים לפרסם את הפודקסטים, כדי שמאזינים פוטנציאליים יוכלו לשמוע שידור אחר שידור ברצף. לאחר מכן, ניתן להזמינם לאתר אינטרנט או פורמט אחר שבו הפודקסט משודר ומוקלט בזמן אמת. בשלב זה כדאי גם לאפשר למאזינים לשלוח אליכם שאלות, תהיות והצעות לנושאים נוספים וכך תוכלו להמשיך לבנות ולהגדיל את קהל המאזינים שלכם ואת רצף הפודקסטים.

Microphone, Podcast, Pop Filter, Music, Sound Studio
תוכן (צילום: pixabay)

איך להקליט את הפודקאסט?

הדרך הבסיסית ביותר להקליט פודקאסט היא באמצעות הטלפון. החיסרון של מרבית הטלפונים הוא היכולת הבסיסית לסינון רעשי רקע. לכן, כדאי להשתמש גם במיקרופון טוב המתחבר לטלפון וגם בתוכנה המסננת את הרעשים המותקנת כאפליקציה על הטלפון או על גבי המחשב המשמש לעיבוד הפודקסט.

האפשרות המקצועית יותר היא באמצעות הקלטה ישירה למחשב. ניתן לרכוש מיקרופון מקצועי עליו מותקן מסנן ולהקליט את הפודקאסט באיכות הטובה ביותר. עוד בזמן ההקלטה ניתן לשפר את איכות השמע של הקובץ הסופי וכן לערוך אותו לאחר מכן. קיימות מגוון תוכנות בשוק, חלקן חינמיות, להקלטה ולעריכה של קבצי האודיו. בין הבולטות שבהן ניתן למנות את "Audacity" החינמית, את "אודישן CC" של "אדובי" (יצרנית פוטושופ) או “Repear”.

אחרי שהקלטתם את התכנים עצמם לפודקאסט נשאר לבצע עוד שתי פעולות:

הפעולה הראשונה היא לחלק את הפודקאסט לחלקים קצרים יותר בהתאם לתתי הנושאים של כל פרק. חלק מהמאזינים שלכם יעדיפו לדלג על קטעים ולעבור ישר לנושאים המעניינים אותם. לכן, חלוקה לוגית עם סימניות בתוך הפודקסט התאפשר למאזינים לבחור את החלקים המעניינים אותם.

הפעולה השנייה היא להוסיף ג'ינגל, קטע מוזיקלי קצר, לפודקאסט שלכם על מנת למתג אותו. אסור, כמובן, להשתמש בקטעים מוזיקליים שאין לכם זכויות יוצרים עליהם. לכן, הדרך המהירה והזולה ביותר היא לרכוש זכויות יוצרים לקטע מוזיקלי קצר מאתרים כמו: SoundStrip, ,Audioblocks ,Epicmicsound ו-Shutterstock. קיימים גם מספר אתרים המעניקים זכויות ללא תשלום של כמות קטנה מאד של קטעים מוזיקליים כמו: free-stock-music.

ככל שהפודקאסט יצבור יותר פופולריות וכמות גדולה יותר של מאזינים יהיה שווה יותר להשקיע בו. תוכלו לרכוש מיקרופון טוב יותר ואפילו להקליט עם מספר מיקורופונים במקביל כדי להעניק למאזינים חוויית שמע טובה יותר. אך לפני שתגיעו לשם מומלץ להתחיל להפיץ את הפודקאסטים באתר שלכם במקומות נוספים.

קידום ופרסום הפודקאסט

התחלת הקידום שלכם דומה מאד לקידום אתרים. שם הפודקאסט עצמו והתיאור שלו ברשת יהיו אלה שימשכו אליכם את כמות המאזינים הגדולה ביותר בחיפוש אקראי. לכן, חשוב לציין בשם או בתיאור את התחום שבו הפודקאסט שלכם עוסק. למשל "כספים – פודקאסט הפיננסים המוביל", "עיצובים – פודקאסט על עיצוב הבית", "מזון ומשקה – פודקאסט העוסק במתכוני גורמה".

לאחר מכן, החלק החשוב ביותר בהתחלת קידום הפודקאסט הוא באמצעות אתר האינטרנט שלכם. בנו אתר תדמיתי המציג את נושא הבלוג. אם אתם בעלי סמכות בנושא תוכלו לכתוב גם על עצמכם ועל הקשר שלכם לנושא המדובר ולאחר מכן להעלות את קבצי הפודקאסט. לאחר מכן ניתן להעלות את הפודקאסט לאתרים נוספים ולאפקליקציות כמו Itunes, למכור את הקבצים בגוגל פליי או בשירותי המוזיקה של אמזון ובמקומות נוספים. פודקסטים חינמיים אפשר להפיץ בקלות גם דרך SoundCloud. חלק מהיוצרים מוכרים מנוי חודשי להאזנה לפודקסטים, אחרים מוכרים כל אחד מהקבצים בנפרד ויש המשווקים את כל הפודקאסט לחברות תקשורת או מיזמים כמו "ספוטיפיי" המקבלות את זכויות היוצרים עליו או זכות לשידור לזמן מוגבל.

קידום הפודקסט ברשתות החברתיות

הרשתות החברתיות השונות מהוות כלי פרסום וקידום עוצמתי המאפשר לכם להגיע לקהל היעד. גם אם הפודקאסט כולו בתשלום תוכלו לפרסם בפייסבוק בקבוצות רלוונטיות פרק אחד או חלק מפרק ולמשוך אליכם את קהל המאזינים עצמו וכן מפרסמים פוטנציאליים המעוניינים להגיע לקהל זה.

תחום הפרסום בפודקאסטים גדל בעולם ובעתיד הקרוב, מן הסתם, נראה את הצמיחה הזו גם בישראל. בארה"ב, למשל, 22% מהמאזינים רכשו מוצר או שירות כלשהו בעקבות האזנה לפודקאסט (על פי Civic Science, ממחקר שהתפרסם בספטמבר 2019).

איך מרוויחים מפרסום בפודקאסטים?

קיימת דרך נוספת להרוויח מהפודקאסט המקבילה לדרך בה שידורי רדיו מרוויחים: פרסומות. הפרסום יכול להופיע ב"ספוטים" בתוך השידור עצמו או להיות פרסום מוסווה באמצעות אזכור של המותג או המוצר במהלך השידור. למשל, מותגי מוזיקה מובילים כמו יצרניות של גיטרות, תופים או רמקולים משתמשים בפודקאסטרים (יוצרי פודקאסטים) בארה"ב וברחבי העולם כמבקרים המתארים את חוויית השימוש שלהם במוצר במהלך פרק או שניים בסדרת פודקסטים בתשלום.

דרך נוספת להרוויח מפרסום בפודקאסטים היא באמצעות קבלת תשלום ממרואיינים המשולבים בשידור. חברות יחסי ציבור וחברות פרסום רבות משתפות פעולה עם פודקאסטרים מובילים ומקדמות את לקוחותיהן בתשלום. זהו מודל של Win-Win משום שבדומה לתוכניות הבוקר בטלוויזיה, המרואיינים זוכים לחשיפה והפודקאסטר מרויח תכנים מעניינים נוספים ותשלום כספי.  

קיים גם מודל דומה לרדיו של לקיחת חסות על פודקאסט. חברה המעוניינת למתג את עצמה בתחום מסויים לוקחת חסות על הפודקאסט ומשלמת בהתאם לכמות ההורדות שלו. מודל זה מתומחר בדרך כלל לפי CPM – או "עלות לאלף". למשל, חברה יכולה לסכם עמכם על תשלום של מאה שקלים לכל אלף השמעות של הפודקאסט. ככל שהפודקאסט ממוקד יותר בנושא מסויים וזוכה לכמות השמעות גדולה יותר כך יהיה קל למשוך אליכם "ספונסרים", נותני חסות. לסיכום, למרות שבארץ תחום הפודקסטים עדיין נמצא בתחילת דרכו, סביר להניח שגם אנו נתיישר עם העולם בקרוב ונגיע לכמות ההאזנות בארה"ב, בה 25% מהאוכלוסייה מאזינה לפודקסטים לפחות פעם בחודש.

(tags)
העלה עוד

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

Back to top button